תשכחו מה שלמדתם במהלך החיים. מותג זה קודם כל הלוגו? אז זהו, שלא.

 

כיום, הלוגו הוא רק מרכיב אחד מתוך הזהות הכוללת של המותג. הקטע הוא שהרבה אנשים, כולל סטארט-אפיסטים מנוסים וכמובן גם צעירים ומתחילים, עדיין לא הפנימו עד תום את האבחנה הזאת.

ישנם מקרים רבים בהם חברה משלמת סכומי עתק עבור עבודת עיצוב או גרפיקה, הרבה מעבר למה שתוכנן בתקציב. כשבסופו של דבר, אפשר היה להוציא את הכסף בצורה חכמה ויעילה יותר.

פעמים רבות, כשמתחילים קצת לחפור לעומק ולשאול את החברה על מהות המותג, מקבלים תשובות מפותלות שקשורות לצבעים, גוונים, צורות, טקסטורות, רעיונות ועוד כל מיני נושאים. כל זה, לפני שנכנסים לנושאים שבאמת דורשים טיפול עומק: התמודדות עם גרף מכירות שנמצא בירידה, תרבות ארגונית, זיהוי והכרת המותג וסוגיות רבות נוספות שדורשות טיפול אמיתי.

 

אז בואו נצלול רגע לעומק, אל השאלה: מהי בעצם המשמעות של 'מותג'?

מותג הוא חיבור ושילוב של חלקים רבים. המוצר או השירות, הסיפור שמאחוריו, איך אנו מרגישים כשאנחנו קונים או צורכים אותו, ערכי החברה, הערך שהוא מעניק לנו, מערך הציפיות, החוויות והזכרונות שהוא יוצר… כל אלה מתחברים ליצירת מותג אמיתי.

זיהוי והכרת המותג מגיעים דרך פעילות שיווק עקבית, במגוון רחב של ערוצים: החל מהצבעים בהם אנו משתמשים, דרך האלמנטים העיצוביים שנמצאים בלוגו, באריזה ובמוצר עצמו, ועד לערכים שמייצג המוצר וכיצד הם מתוקשרים לקהלים השונים דרך פלטפורמות מדיה שונות. וכמובן, לא לשכוח את חוויית הצרכן או המשתמש ואת היחס שניתן לו לאחר ביצוע הרכישה או צריכת השירות.

בחרו כל מותג גדול שאתם מכירים, ותראו כי אפשר לדבר שעות על כל אחד מהמרכיבים שהוזכרו כאן, בהקשר אליו. ולזהות אותם באופן ברור.

 

 

דרישה נוספת מהמותג היא 'נחשקות'. על פניו, זה נשמע פשוט מאוד: להביא לכך שהלקוחות שלכם ימשיכו לרצות לצרוך או לרכוש אותו. כדי להשיג את המטרה הזו, כל האלמנטים חייבים להיות במקומם, להשתלב ולפעול בסינכרוניזציה מושלמת: איכות המוצר, המחיר הנכון, החווייה הכוללת, זמינות, ועוד ועוד… אנחנו חיים בסביבה סופר-תחרותית, שבה מה שאנחנו צורכים וקונים מעיד על מי אנחנו ומהם הערכים שאנו מייצגים, כך שהמוצרים והשירותים שאנו קונים הם בעצם הרחבה של האישיות שלנו.

 

הנה כמה כללי ברזל למיתוג העסק או הסטארט-אפ שלכם:

 

  • מי הקהל שלכם?

ככל שתכירו לעומק כל אספקט באורח החיים, בתפיסות ובהעדפות של הקהל שלכם, כך תוכלו למקד את בניית המותג טוב יותר ולייצר לקוחות נאמנים שמתעניינים במותג, אוהבים אותו – ולבסוף אפילו חושקים בו.

  • מה הסיפור שלכם?

המותג שלכם מוכרח לספר סיפור. בניית סיפור המותג תסייע לכם להתמקד בייחודיות ובזהות של המותג, ליצור זכירות ואמינות ולהביא, בסופו של תהליך, לחיבור רגשי אמיתי של הקהל עם המותג.

  • מהי השפה שלכם?

זקקו את השפה העיצובית והמילולית שלכם. הסבירו את תמצית הביזנס שלכם מהר, קצר וברור. אל תהיו גנריים ומשעממים. השפה ויזואלית שלכם צריכה לעבוד בשבילכם. להעביר את המסר ואת תדמית המותג באופן נהיר ומושך. ודאו כי השפה הגרפית הולכת יד ביד עם סיפור המותג.

  • מי זוכר אתכם?

נסו ליצור חוויות שאי אפשר לשכוח. השתמשו במותג באופן קריאייטיבי ליצירת חוויות חד פעמיות ורגעים בלתי נשכחים שיבדלו אתכם משאר המתחרים בקטגוריה.

  • מי רואה אתכם?

אז, בניתם סיפור מותג ויצרתם שפה עיצובית המתאימה לו. עכשיו הזמן למנף את כל המרכיבים בקמפיין ב מגוון פלטפורמות ובאמצעי המדיה השונים. קחו בחשבון את אופי הפלטפורמה והמאפיינים הייחודיים של המשתמשים בה, חישבו על פוטנציאל השיתוף של כל אמצעי מדיה וודאו כי כל הופעה שלכם בכל ערוץ מחזקת את המותג,מגבירה את הזכירות שלו ומסייעת בהעברת המסר.

 

יצירה וביסוס של מותג אמיתי לוקחים זמן והשקעה. וכן, גם כסף. פעמים רבות, הרבה יותר מפתה להיסחף להתעסקות אינסופית בביצוע שינויים מזעריים בלוגו, בגרפיקה של האריזה, האתר ובלוק של המותג ברשתות החברתיות – ולשכוח את המרכיבים האחרים ואת הקשר העקבי שהם חייבים לייצר, בין האימג'ים המופשטים לחושים ולתחושות הפיזיות של הצרכן, בין הרעיוני לגשמי הניתן לחישה ולרכישה.

כשהכל מחובר כראוי (ניתוח קהל המטרה, סיפור המותג, השפה המילולית והעיצובית, קמפיין זכיר ובולט) ניתן למצות עד תום, וביתר פשטות וקלות, את המהלך השיווקי לקידום המותג.

זכרו: אל תתנו לריבוי משימות או לשגרת היומיום המפרכת של ניהול עסק להפריע למיקוד תשומת הלב שלכם במרכיבים ההכרחיים לבניית ולשימור המותג שלכם.

 

בהצלחה!