מיתוג דיגיטלי

אם בשנות האלפיים מיתוג הוא שם המשחק, הרי שבסוף העשור השני של המאה העשרים ואחת המוקד בהחלט נמצא בתחום של מיתוג לדיגיטל. עבור הרבה בעלי עסקים וחברות זה נשמע קצת כמו סינית: "גם מיתוג וגם לדיגיטל? מה זה בכלל אומר?". התשובה הקצרה: זה אומר שהזהות המיוחדת שיצרתם לעסק עוברת כחוט השני ומחוזקת בכל הנכסים שלכם ברשת, כמו האתר, בפייסבוק העסקי, דפי נחיתה ועוד. התשובה הארוכה: קראו את המאמר הבא.

מאיפה מגיע מיתוג לדיגיטל?

את הנושא והחשיבות של מיתוג נדמה שלא צריך להסביר, ואם יש לכם שאלות לגבי מהו מיתוג אתם בהחלט מוזמנים לקרוא מאמרים שונים בבלוג שלנו וגם לפנות אלינו ולקבל תשובות ברורות. אבל לגבי מיתוג דיגיטלי לא כולם עוד מבינים מאיפה הוא מגיע ומדוע הוא כה חשוב. אז נתחיל בהתחלה: כמו כל עם ישראל וכמו מרבית האנשים בעולם, גם אתם גולשים ברשת ונעזרים בה בשביל לקבל מידע על עסקים, מוצרים ושירותים, מבצעים והנחות, לקבל המלצות, לקרוא חוות דעת, ועל הדרך צופים בפרסומות, בסרטונים, בתמונות, קוראים כתבות וכן הלאה. ויותר מזה: אתם גם בודקים אם חנות, עסק או שירות אזרחי מסוים פתוח בשעה כזו או אחרת, בודקים עלויות של מוצרים ומבצעים השוואות מחירים, נרשמים לעיתים לרשימות תפוצה, פונים לשירות לקוחות בצ'טים, וכמובן גם מבצעים הזמנות ורכישות.

במילים אחרות, הרשת היא היום זירה עסקית מובילה שדרכה אנשים נחשפים לעסקים, חברות ומוצריהם, והיא גם המקום שבו התחרות גדולה וכולם משתתפים – בין אם מדובר בעסק קטן או בתאגיד גדול. אכן, לגוגל לא אכפת עד כמה הפעילות העסקית שלכם גדולה, או אפילו במה אתם עוסקים, כי מה שמעניין אותה הוא אם האתר שלכם מוצלח. מה זאת אומרת אתר מוצלח? על כך ניתן להשיב אלף ואחת תשובות, אך בשורה התחתונה אתר מוצלח הוא כזה שנותן חוויית גלישה איכותית למי שנכנס אליו. המשמעות היא, שמי שמשקיע בבניית ועיצוב אתר המתאים להגדרות המיתוג שלו, ושומר על הקו הזה לאורך זמן – יכול להגיע להישגים הרבה יותר גבוהים בעולם הוירטואלי מאשר בעולם הממשי – בו העלויות גבוהות בהרבה ולא תמיד מתאימות לתקציב של עסקים קטנים ובינוניים. אבל ההצלחה עצמה איננה וירטואלית – היא ממשית מאוד ומסתמכת על התנועה האדירה ברשת.

אם כן, מיתוג לדיגיטל נובע מהחשיבות הגדולה של הפעילות באינטרנט, ולכך מצטרפות כמובן גם הרשתות החברתיות כגון פייסבוק, אינסטגרם, לינקדאין וכדומה. המשמעות שלו היא שעליכם ליצור את הנכסים האלו כך שיתאימו לסיפור העסק שלכם, לזהות הייחודית והנבדלת שלו ששמה אותו במקום המיוחד שלו מול שאר המתחרים. את המשימה הזו משיגים במספר דרכים.

אז איך יוצרים מיתוג דיגיטלי?

התשובה לשאלה הזו תלויה במספר גורמים. למשל, יש הבדל בין מיתוג דיגיטלי שצריך ליצור ממש מאפס לעסק שרק הוקם ובין מיתוג לדיגיטל עבור עסק שכבר פועל מזה זמן ויש לו קו, זהות וסיפור ברור משלו עצמו. במקרה הראשון יהיה עלינו לבצע את תהליך אפיון המותג ממש מהתחלה, ומי שמעוניין לקבל מידע על התהליך הזה מוזמן לקרוא מאמרים רלוונטיים בבלוג, או לפנות אלינו. מאידך, בהנחה שמדובר בעסק קיים הרי שיש לדאוג לכך שהמיתוג הנבחר והמוכר שלו ימשיך להדהד ולהוביל גם בנכסים השונים ברשת. המטרה הזו מושגת באמצעות מספר פלטפורמות ופעולות.

החשובה והמובילה שבהם היא כמובן אתר האינטרנט שלכם. כיום ישנן המון הצעות מפתות לבניית אתרים ברשת, חלקן אפילו חינמיות ומבוססות על פלטפורמות מוכנות. אין אנו מבקרים את האפשרות הזו רק חשוב לזכור שהיא אינה יכולה לתת מענה שלם מבחינה מיתוגית. למעשה, אתר אינטרנט שמתאים לצרכי המותג צריך להתאים לקו, לסיפור ולזהות שלכם מכל בחינה אפשרית – מבחינת העיצוב, הפונטים, בחירת הצבעים, העמודים הראשיים והמשניים, בחירת התמונות והסרטונים, השפה המיוחדת שבה אתם פונים לקהל שלכם, המסרים העוברים בכל אלו כמו אתר תוסס ומדליק, מכובד ורציני, יצירתי וצבעוני וכן הלאה. כלומר, לפי ההגדרות הקיימות של המותג שלכם, החל בלוגו, דרך הסלוגנים, השם, הצבעוניות, הערכים והמסרים שלכם – כך צריך גם ליצור את האתר. יתר על כן, האתר חייב להביא חוויית משתמש אופטימאלית מכל הבחינות – זמן טעינה מהיר, היררכיה ברורה של העמודים, ניווט פשוט ואינטואיטיבי, טקסטים קריאים ומעניינים, תמונות איכותיות וכן הלאה. וכמובן שעליו גם להניע בדרכים אפקטיביות לפעולה, עם קריאות המותאמות להגדרות קהל היעד שלכם ומאפייניו.

בשורה התחתונה, מה שעליכם ליצור הוא אתר שכגולש נכנס אליו הוא "מריח" ו –"טועם" מייד את "הסיפור" שלכם, בין אם הוא כבר מכיר את העסק מהעולם הממשי, ובין אם זו הפעם הראשונה שהוא נפגש אתכם. וכאשר הפגישה מתקיימת היא צריכה להמשיך באופן חיובי ככל הניתן, ולהביא את הגולש לכדי רצון לבצע פעולה ולהיות חלק מאותו סיפור שעימו הוא נפגש.

ומה עוד עושים במיתוג דיגיטלי?

את כל הדברים שאמרנו למעלה אתם יכולים לקחת ולהעביר אל הנכסים האחרים שלכם באינטרנט, ובראשם הרשתות החברתיות. היתרון העצום שלהן הוא האפשרות לייצר קשרים אישיים ובזמן אמת, שהינם חשובים מאוד לאנשים בעידן הדיגיטלי. לכן, לצד נושאים כמו עיצוב הפרופילים שלכם ומה שייכתב בהם, יש לשים את הדגש על בחירות נכונות של פוסטים, תמונות, לייקים ושיתופים שאתם עושים וכל תוכן אחר שאתם מעלים. התכים האלה חייבים לעלות בקנה אחד עם המיתוג הקיים והרצוי שלכם, כאשר אפילו תמונה אחת יכולה לעשות הבדל לכאן או לכאן. אכן, במקרה של הרשתות החברתיות המיתוג שלכם ממש הולך ונבנה בזמן אמת, עם כל תגובה לגולש, ללקוח פוטנציאלי או קיים, ועם כל תמונה או פוסט שאתם מעלים. 

מעבר לכך, מיתוג לדיגיטל נוגע בעוד נכסים אינטרנטיים, החל בדפי הנחיתה והקמפיינים הממומנים בגוגל, המודעות הממומנות בפייסבוק, הדואר האלקטרוני שאתם מוציאים, ניוזלטרים שאתם שולחים ברשימות תפוצה, באנרים ופרסומות באתרים אחרים, ואפילו הוצאת אפליקציות הקשורות לעסק. עבור כל אלו עוד מומלץ לקבל סיוע מקצועי ממי שחי ונושם את התחום, כלומר מהצוות שלנו בברנדים.