אין ספק שבמציאות העכשווית של ישראל, בסוף העשור השני של שנות האלפיים, בתי קפה הפכו למרכיב בסיסי בחברה. אליהם אנשים מגיעים כדי לשתות קפה טוב, בשקט או עם חברים, לאכול ארוחה טעימה וקלה, לדון בענייני עבודה על כוס אספרסו ופרוסת עוגה, לעבוד דרך האינטרנט וכדומה. יחד עם זאת, ריבוי בתי הקפה הפך ענף זה למאוד תחרותי והיכולת להצליח בו תלויה קודם כל במיתוג נכון של המקום.

בית קפה עם סיפור אחר ויותר

כאמור, יש הרבה בתי קפה בכל אזור בארץ ובכדי שדווקא בית הקפה שלכם יצליח הוא צריך לספק חוויה יותר טובה ושונה ממתחריו. כאן בדיוק נכנס לתמונה מיתוג בתי קפה שמיועד ליצירת זהות ייחודית לעסק, שמציג את יתרונותיו, מבדיל ומבליט אותו מאחרים. במילים אחרות, בכדי שבית קפה יצליח הוא נדרש לאופי וסיפור מיוחדים משלו, המתאימים לקהל הלקוחות ושהופכים אותו לבית עסק בעל משמעות, תדמית וזהות מעניינת. בכדי למצוא את הסיפור שמתאים לבית הקפה שלכם יש צורך באסטרטגיית מיתוג ברורה לצד הליך מקצועי שבוחן את מאפייני העסק, ייחודו, יתרונותיו, קהל היעד שלו, המשקאות והאוכל שיש לו, השירות שהוא מציע, האווירה במקום וכו'.

להפוך חלום להגדרה

כל מי שחולם על בית קפה מחזיק בראש חזון אודות המקום, חזותו, אופיו, האווירה והשירות שמוצעים בו. את החלומות האלו יש להגדיר באופן מדויק לכדי קונספט עם מסר אחד ברור שמעניק למקום את אישיותו. כך למשל, בית קפה יכול להיות שכונתי חמים ובייתי או הייטקסטי ומתוחכם, בית קפה עממי לפועלים, בית קפה קונדיטוריה, בית קפה זול ומהיר, יוקרתי ואקסקלוסיבי, צעיר ותוסס, בוהמייני, אוונגרדי, שליו וסולידי, טבעוני או אקולוגי, כפרי או אורבאני ועוד.

ההגדרה של בית הקפה נדרשת כמובן להיות מעוגנת בסביבה מתאימה. כך למשל, בשכונת יוקרה פחות תתאים פתיחת בית קפה עממי ואילו באזור תעשייתי של מוסכים יתקשה להשתלב בית קפה כפרי. כמו כן, על פי הגדרת קונספט ניתן להתחיל לפרוט את המותג לפרטיו השונים ולהבין כיצד הוא ייראה בפועל. מעל להכל חשוב להבין כי מותג אינו מונח פרסומי גרידא וכל מה שמובטח חייב לבוא לכדי ביטוי בבית הקפה עצמו, אחרת הבאים למקום יצאו בתחושת אכזבה וסביר להניח שלא ישובו למקום ואף לא ימליצו עליו.

אז מה בתפריט?

בית קפה הוא לא מסעדה אך עדיין התפריט מהווה בסיס להצלחתו ונדרש להתאים במשקאות ובמנות שלו לתדמית של המותג. כך למשל, אם המותג מציג את עצמו כקפה מסעדה התפריט נדרש להיות עשיר במנותיו, בעוד שבית קפה המיועד לחובבי קפה אמיתיים נדרש להציג מגוון מרשים של סוגי קפה ויכול להסתפק בתפריט אוכל בסיסי. בנוסף, את התפריט עצמו ואת אופן הגשת המנות והמשקאות יש לעצב גם לפי תדמית המקום, בין אם אלגנטי, יצירתי, יוקרתי, מתקדם, כפרי ועוד. בכל מקרה ולא משנה איזה סוג ואופי של תפריט מוצע במקום, בין אם פשוט ובסיסי, עשיר או יוקרתי ועוד, חשוב שמה שיוגש בו יהיה טרי, נקי, אסטטי וכמובן טעים. יתרה מכך, אם המותג מבסס את הצלחתו על מנות אוכל מצטיינות כמו סלט עשיר, עוגות מעולות ואו ארוחות בוקר שופעות, הוא חייב לספק מענה מושלם למוניטין שלו.

אווירה – הכי חשוב!

למרות שבית קפה נדרש קודם כל להגיש מזון ומשקאות מעולים, חשוב להבין כי במרבית המקרים אנשים לא באמת באים לבית קפה עבור הקפה, אותו הם יכלו לשתות גם בבית או במשרד. הם לרוב באים בשביל האווירה במקום והיותה מזמינה ונעימה. האווירה בבית קפה מוכתבת על פי תדמית המקום ובאה לכדי ביטוי באלמנטים שונים, מריהוט לעיצוב ועד השירות. כך למשל, בית קפה עם אווירה שקטה ורגועה נדרש במרחב עם הרבה פינות אינטימית, צמחייה ומחיצות בולמות רעשים, אור עמום ומוסיקת רקע שלווה. זאת בעוד שבית קפה עם אווירה צעירה, תוססת ואורבאנית דווקא יתמקד בחלל גדול ומהדהד, עם בר ארוך, מוסיקה קצבית, אור בהיר וכדומה.

מה בשבילך, אדוני?

מיתוג בית קפה בוחן גם את השירות המסופק במקום והתאמתו לאווירה המבוקשת. כך למשל, בבית קפה יוקרתי ומכובד הלקוחות מצפים לשירות אישי, אדיב וסובלני, על ידי צוות מטופח בחזותו המעניק מענה מפורט לכל רכיב בתפריט, ועורך את השולחן באופן מדויק ואסטטי. מנגד, בבית קפה צעיר ועכשווי הלקוחות יעדיפו שירות קליל וזורם על ידי צוות אופנתי וחביב.

הנאה בית הקפה בעיניך?

לצד תפריט, אווירה ושירות תואמים לתדמית בית הקפה, יש גם לדאוג לעיצוב נכון של המקום. העיצוב של בית הקפה ייקח בחשבון את כל מרכיביו, החל משלט חיצוני, בחירת פריטי ריהוט, גופי תאורה, חיפויי קירות, ריצוף, מפות, כלי שולחן, מפיות, אריזות ופריטי נוי. כך למשל, בבית קפה כפרי יושם דגש על ריהוט מעץ מלא בגוון טבעי מחוספס ובשילוב עם הרבה צמחייה, בעוד שבית קפה מודרני ישלב הרבה אלמנטים של ברזל וזכוכית בגווני שחור ולבן עם קו ישר ומינימליסטי. בית קפה יוקרתי נדרש להשקיע בריהוט דומה, עם עיצוב עלית השם לב לפרטי הפרטים, ובית קפה וינטאג' יכלול פריטי ריהוט שונים אחידים או אקלקטיים שרבים מהם הגיעו מחנויות יד שנייה ואו משוק הפשפשים.

שם שאומר הכל

פרט מהותי נוסף בהליך מיתוג של בית קפה הינו כמובן כל הקשור לשם העסק ועיצוב לוגו עבורו. השם והלוגו של בית הקפה נדרשים למצות בתוכם את זהות המקום ומסריו, באופן שיובן במהירות ובקלות על ידי קהל היעד. במילים אחרות, לוגו ושם של בית קפה נדרשים לשאת בתוכם את כל הסיפור של המקום. לשם המחשה חשבו על שמות של בתי קפה מפורסמים והמסר שהם מעבירים, בין אם קפה תמר המיתולוגי, רשת קפה ארומה, רשת סטאר באקס, מקס ברנר, קפה נואר וכו'.

בכל מקרה, בעת בחינת שם לבית קפה יש להחליט אם לבחור בשם בעברית או לועזית, להחליט אם מדובר בשם מוכר או מיוחד, קיים או מומצא, עם שתי מילים או מילה אחת, בצירוף הביטוי בית קפה או קפה, פשוט או מסובך להגייה, עם שם הבעלים או שם של מישהו אחר וכו'. כמו כן, עבור הלוגו יש להחליט אם לרשום אותו באנגלית או בעברית, באיזה גופן להשתמש ומה יהיו צבעי הלוגו. גם יש לקבוע אם הלוגו יהיה מעוגל או מרובע, עם סמל גראפי נוסף ועוד.

מיתוג ברחבי הרשת

בעידן בו אנו חיים הצלחת בית קפה כבר מזמן גלשה מהרחוב לתוך רשת האינטרנט. לכן מיתוג בית קפה נדרש גם בנוכחות רצינית ברשת, בין אם באמצעות אתר, דף נחיתה, דף ברשת חברתית ועוד. כך למשל, אתר של בית הקפה יעוצב באופן שתומך בתדמיתו ויכלול פרטים שונים כמו מנות בתפריט, טלפון, כתובת בוויז, צור קשר, השארת פרטים, הנחות ומבצעים, שעות פתיחה, הזמנת המקום לאירוע ועוד. בנוסף מיתוג בית קפה יוחל על תוכן מודפס הקשור לעסק בין אם כרטיס ביקור, כרטיס מגנטי, שקיות ואריזות, פליירים וכדומה.

חברה מתאימה למיתוג בית קפה

בכדי לזכות במיתוג באמת יעיל לבית קפה שיבטיח את הצלחתו בטווח הקצר והארוך כאחד, חשוב לבחור בחברה מקצועית בתחום כדוגמת סטודיו ברנדים. חברה מקצועית תספק לבית הקפה שירותי מיתוג מלאים שכוללים גם שירותי קופירייטינג ועיצוב גראפי, לצד בנייה של אסטרטגיית מותג וליווי כל הליך המיתוג משלבי הגדרת קונספט ועד לצורת עיצוב המפיות. מדובר בהליך מעמיק של אפיון העסק וקהל היעד שלו ויישום כל היבטי המותג בפועל, עם בניה של שפה גראפית ייחודית עבורו, עיצוב לוגו, עיצוב שלט, תכנון נכון של תפריט, בחירת מדי הצוות וכן הלאה.